keskiviikko 6. maaliskuuta 2013

Mullistuksen alkuvaiheilla



Tai sanotaan näin, että kevyt 115 kg henkäys mullistuksen suuntaa, ei vielä edes alkuvaiheilla. Datanomien kanssa tämän viikon tunnit puuhasteltu ipadien ja tietoturvan parissa ja jakson loppuun asti puuhastellaan. Ja K-P Kyrön kommentti amatöörien puuhastelusta Lahden mm-hiihtojen aikaan on kyllä päivitetty 2010-luvulle… Olo on ollut kuin vuonna -85 metsätalouden yleisjakson atk-tunneilla, kun basic oli olevinaan tärkein asia sen aikuisessa tietotekniikan maailmassa. Paljon tekisi mieli oppia, mutta aika ja välillä ymmärryskin on kortilla. Nyt olisi kyllä paikallaan istua päiväksi alas ja joku alan petteri järvinen voisi kertoilla ja näyttää kaikkea maan ja taivaan väliltä ipad-maailmasta. Mutta hyviä juttuja ja kokemuksia on tullut jo paljon esille omallakin näpertelyllä.

Tekipä kerran alkutunneilla mieleni näyttää padilta jotain suurelle yleisölle dataprojektorilta, mutta eihän hdmi ole vielä tänne periferiaan joka paikkaan eksynyt. Nimittäin vga ja hdmi kun näyttää jotenkin epäyhteensopivalta eikä adapteria tietenkään missään. Voimakaan ei aina auta. Näppäränä ja ketteränä hain sitten toisesta luokasta dokumenttikameran ja aloin laitella dokumenttikameran, tietsikan (sitäkin tarvitsin…) ja dataprojektorin inputteja ja outputteja oikeisiin paikkoihin. Eikä siinä mennyt tuntiakaan. Sitten padi dokumenttikameran alle ja näin oli tietotekniikka viritetty huippuunsa. Tai vielä mitä, wifi oli kaatunut ja simm-kortti ei jostain syystä lähtenyt ottamaan yhteyttä verkkoon. Netti ei siis pelittänyt. Tähän ratkaisuna tarkistin ensiksi padin wifi-asetukset, seuraavaksi kävin boottaamassa wlan-reitittimen ja sitten homma alkoi toimimaan. Simm-kortin ongelmaankin löytyi myöhemmin netistä ratkaisu, googlen kolmannelta sivulta. Ipadin ohjelmistopäivityksen jälkeen piti Mobiilidatan asetuksiin käydä uudestaan lisäämässä apn-asetuksiin sana internet. Kerran kyllä olin jo tuon lisäyksen aikaisemmin tehnyt, mihin lie päivitys oli sen hukannut. Upean facebookista muuten löytyy linkki, jossa kerrotaan, että Mobiililaitteiden käyttö oppimisen välineenä ei ole tietotekniikkaa vaan pedagogiikkaa…

Seuraava ahaa-elämys tuli, kun tehtiin Poplet litellä jotain maindmapin tapaista. Jälkeä syntyi, mutta hetkinen, aika alkoi loppumaan ja työt kesken. Seuraavilla tunneilla ensi viikolla oli tarkoitus sitten jatkaa työskentelyä. Entä jos seuraava porukka joka padeja käyttää, sattuu vaikka poistamaan suurella vaivalla tehdyn tuotoksen oppilas-padilta? Popletista löytyi onneksi valikko, jossa luki Export ja google-kääntäjän mukaan se saattaisi olla pelastus. No joo, tallennusmuotona pdf tai jpg, miten niistä palautat mindmapin padilla olevaan ohjelmaan? Sitten pika pikaa uusi appsi hakuun, löytyi SimpleMind+, (google-kääntäjän mukaan minulle sopiva…) ja uusi yritys. Nopeaa opiskelua uuden appsin toimintoihin ja jep, tällä sai laitettua appsin omassa tiedostomuodossa kopion spostiin. Aivan, mutta palautus ei kyllä onnistu kuin maksullisella versiolla. Upean facebookista muuten löytyy linkki, jossa kerrotaan, että Mobiililaitteiden käyttö oppimisen välineenä ei ole tietotekniikkaa vaan pedagogiikkaa…

Asiat ja työkalut pitää osata, ennen kuin niitä voi kunnolla hyödyntää. Samoin toimintaympäristö pitää olla valmis, jotta voidaan toimia sujuvasti. Metsäkoneen kuljettajan on opiskeltava moton sujuva käyttö ja metsän metsänhoidolliset tarpeet, ennen kuin hän voi alkaa kaatamaan puita. Ja sitä ennen on vielä leimikkokin eli toimintaympäristö oltava suunniteltu ja valmis. Vasta sen jälkeen motokuski toimittaa moton avulla sujuvasti puita tehtaalle. Sama pätee tähän meidän mobiilimaailmaan. Meidän pitää osata käyttää laitteita, meidän pitää osata käyttää ja löytää hyviä appseja ja meillä pitää olla myös mobiililaitteille suunniteltu ympäristö hdmi-liitäntöineen ja pilvipalveluineen. Luovuuskaan ei ole milläänlailla pahaksi. Kyllä me näihin tarvitaan tietoteknistä osaamista ja kiinnostusta ja innostusta hankkia sitä. Vasta sen jälkeen, kun mobiililaitteiden käyttö on sujuvaa, on mobiililaitteiden käyttö oppimisen välineenä pedagogiikkaa. Yksi hyvä työkalu lisää opetuksen toteuttamiseen ja monipuolistamiseen. Tällä hetkellä minun tietoturvakurssi ei ole pelkkää pedagogiikkaa… :)

Pekka H
P.S Ai niin, tuo luovuus on kyllä vähän samanlainen tuon tanssitaidon kanssa. Sitä joko on tai ei ole, siinä ei paljon kiinnostus ja innostus auta. Taidan lähteä tästä lumen luontiin…

1 kommentti:

  1. Pekka tilasi Petteri Järvisen, mutta saakin Kirsi K:n... joskus saa sitäkin, mitä ei tilaa...

    Jep, ymmärrän tuskan vallan hyvin. Ilmaisilla appseilla, heikolla langattomalla ja ilman Apple-TV:tä sekä vielä Padit, joita muutkin ryhmät käyttävät. Sanoisikos yhtälöksi, johon ei ole suoraa pelastusta...

    Uuden vermeen kanssa on alussa hankaluuksia, ei oikein tiedä mitä ja miten... ja varsinkin kun on ne omat kokemukset taustalla. Kun on tehnyt niillä ja näillä... ja toiminut siten ja täten... Oman kokemukseni perusteella suosittelen rentoa fiilistä, ei se aina ole niin vakavaa. Ja ajattelun kääntämistä uusille urille - ei ole vain yhtä ratkaisua ja mallia, yhdistelemällä pieniä palikoita kasataankin kokonaisuus... itse kehun "tippaleipäaivojen" etuja, sieltä täältä yhdistelemällä pääsee lopputuloksiin.

    siis tsemii, kyl se siitä... ja ps. Pekka - nähdään

    VastaaPoista